Babysoap - Reisverslag uit Cusco, Peru van Stephanie Heckman - WaarBenJij.nu Babysoap - Reisverslag uit Cusco, Peru van Stephanie Heckman - WaarBenJij.nu

Babysoap

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

15 Oktober 2009 | Peru, Cusco

Cusco: Deze week is de zomer begonnen, en zo ook mijn vrijwilligerswerk. De zomer in Cusco betekent scorching hitte en eens per twee dagen regen door de zon. Vrijwilligerswerk betekent erg wennen. Ik sta hier dan wel bekend als degene die een praatje maakt met elk verkopend kindje (vendedores) op het Plaza de Armas, maar baby´s zijn anders, want baby´s kunnen niet praten. Ze kunnen ook niet constructief spelen. Het is een beetje orienteren en afwachten wat ik in deze situatie kan betekenen voor de bevolking van Peru. De eerste twee dagen vrijwilligerswerk bestonden eigenlijk vooral uit baby´s van het huilen afhouden en snottebellen afvegen. En baby´s uit elkaar houden, want elke baby hier vecht. Zo heb ik geleerd dat het gevaarlijk is twee baby´s alleen te laten met een kleurpotlood, dat ze niet gebruiken om mee te kleuren maar om elkaar mee neer te steken.

Vandaag echter was beter. Er waren maar twee baby´s, en dus namen we ze mee naar beneden om een dagje door te brengen bij de peuters (3 tot 5 jaar). En daar heb ik me enorm vermaakt. Het was prachtig om te zien dat al duidelijk was hoe sommige peuters later als grote mensen más o menos zouden zijn. Er ontvouwden zich prachtige scenes voor mijn ogen, vooral tussen 4 particularly stereotypische peuters. En de scenes woven zich samen tot een heuse soapserie. En dus heb ik een verhaal voor jullie:

BABYSOAP
Starring (ik wist hun namen niet dus moest maar wat bedenken):

Mariposita
Vera la guapa
Hoffelijke Hendrik
Peleador

Mariposita verstopte zich tussen de banken in de hoek met haar hoofd naar de muur, met een onduidelijke bedoeling. Spoedig echter kwam Hendrik op haar toe en stoeiden ze in de hoek, maar het had verdacht veel weg van flirten.
Toen Hendrik weer met andere zaken bezig was, ging Mariposita weer in de hoek liggen. Maar in plaats van Hoffelijke Hendrik, kwam Peleador aanzetten, het vechtersbaasje van de peuterzaal, en gebruikte haar onverschillig als opstapje naar het raamkozijn.
De derde ronde in de hoek wachtte Mariposita weer op de komst van haar held, maar toen hij niet snel genoeg op kwam dagen, nam ze het heft in eigen handen, kwam uit haar hoek, rende op hem toen en weer rolden ze ineen gewikkeld over de vloer. Toen kwam Vera met een koket loopje de gebeurtenissen binnengewandeld met haar gevolg van heupwiegende peuters. Ze sprak haar mening over de omstandigheden onverhuld uit: ´¡No quiero! ¡No quiero! ¡Para!´ Ze greep Hendrik bij de kladden en met het voorwendsel dat ze ze niet wilde zien vechten, begon ze zelf Hendrik te behandtasten.
Met een vierde hoezitting wist Mariposita Hendrik weer voor zich te winnen (op de een of andere manier kwamen alle muchachos op haar af als ze zo hulpeloos in de hoek lag af te wachten, in haar mooie rooie gebreide vest), maar Peleador besloot zich te mensen in hun stoeipartij. Ik mocht Hendrik zo, omdat hij in tegenstelling tot de andere masculine peuters in de zaal, niets van vechten af moest weten. Maar toen Peleador hem met harentrekken en wangenknijpen stoorde in zijn spel, zette hij hem (Peleador het alfamannetje van de peuterzaal) zonder omhaal op zijn plaats en duwde zijn tegenstander zegevierend onder zich.
Toen mengde Mariposa zich weer in de stoeipartij en met zijn drieen rolden ze nu in het rond: Mariposita´s ´vechterij´ bestond voornamelijk uit haar hoofd eerder liefdevol dan vijandelijk tegen dat van Hendrik aan drukken. Hendrik was vooral bezig Met Peleador heldhaftig op zijn plaats zetten, en duwde Mariposa af en toe weg van deze mannenzaak. Peleador was hardhandig als altijd maar durfde Mariposita, ook al was het maar een vrouwschepsel, toch niet zo goed te slaan in het openbaar.

Jullie zien, geen Peruviaanse cultuurles vandaag. Maar misschien na het weekend weer, want dit weekend ga ik met 4 vriendinnen 3 dagen naar de jungle.

Liefs

• 16 Oktober 2009 - 08:32

Joyce Heckman:

He Stef, zie net je bericht, wat kan jij fantastische waarnemingen en een nog fantastischer verhaal neerzetten. Een carriere als schrijfster zal je zeker geen windeieren leggen. Leuk om weer een bericht van je te ontvangen en heel veel plezier in de jungle. Zal je een beetje voorzichtig zijn?
    Liefs mama

• 16 Oktober 2009 - 10:21

Corinne:

Hi Stef grappig zat me net vanochtend af te vragen wanneer je weer een nieuw berichtje zou achterlaten en of het goed met je ging. spannend kleine kinderen, niet makkelijk. ik ga dit weekend met mijn 3 neefjes en nichtje naar de kindermuseumnacht dus ik ben heel benieuwd welke soap zich daar zal ontvouwen :)

• 16 Oktober 2009 - 15:32

Mark:

Wat anders kan ik zeggen hierop dan: Fantastisch :)

• 18 Oktober 2009 - 11:32

Deborah (Ties/Famke):

Hoi Steph, wat genieten we van je verhalen! Het is alsof we gewoon met je meereizen. Ik ben benieuwd hoe het werk met Je ruime ervaring met kinderen zal je zeker van pas komen! Volgens mij ontwikkelen de Peruaanse kinderen zich veel sneller dan bijv Nederlandse kinderen. Ze moeten wel. Met 16 zijn de kinderen meestal al van school af en aan het werk! Blijf schrijven en veel plezier in de jungle en kijk uit met bloedzuigers. Meteen verwijderen! Veel plezier!

Groetjes,
    Deborah (en Mark, Famke en Ties natuurlijk!)

• 22 Oktober 2009 - 11:28

Guido: