Cocathee en Incalijken - Reisverslag uit Cusco, Peru van Stephanie Heckman - WaarBenJij.nu Cocathee en Incalijken - Reisverslag uit Cusco, Peru van Stephanie Heckman - WaarBenJij.nu

Cocathee en Incalijken

Door: Stef

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

15 September 2009 | Peru, Cusco

Reeds sinds enige dagen resideer ik in het huis van la familia Marin, in de stad van Cusco, navel van de aarde, eens het bruisende epicentrum van de expansiegolven van de machtige Inca´s. Mijn familie bestaat uit Oscar (vader), Sar(it)a (moeder), die mij altijd ´hija´, ´hijita´ of ´mi amor´ noemt, Caterine (dochter, 19) en Anita (huishoudster, 20). Madelin, een Duitse van 29, verblijft voor de derde keer bij de familie. Drie jaar geleden kwam ze hier voor het eerst, met hetzelfde programma als ik, en sindsdien is ze al 2 keer teruggekomen bij de familie en dit keer blijft ze misschien wel een jaar. Dat zegt wel wat over hoe lief ze hier zijn. Als ik ´s ochtends na het ontbijt Sara tegenkom, is het van ´¡Hola hijita! ¿Como estas?´ En dan neemt ze me weer mee terug naar de keuken om me een boterham met ham te voeren. Perlita is de hond zonder rabiës, dus ik heb toch nog een zoogdier gevonden dat ik mag aaien, neem het me maar niet kwalijk. En dan is er ook nog Clodi, de 15-jarige papegaai, die geregeld hysterische aanvallen krijgt waarin hij een kwartier aaneen zijn eigen naam begint te schreeuwen. Ik heb een eigen kamer met, Margot en Simone, TWEE bedden, waar ik om de zoveel dagen tussen wissel. Ons huis staat op een stuk land dat ong. zes keer groter is dan de grondoppervlakte van het huis, maar dat voornamelijk bestaat uit droog gras, en heuveltjes met zand en troep. Als het niet aan hun cultuur ligt, komt dat omdat ze naast het huis nu een tweede gebouw aan het construeren zijn dat in de nabije toekomst als een soort studentenhostal moet gaan fungeren. Maar het is de bedoeling dat de studenten hierin ook hun ouders mogen meenemen, want Sara en Oscar vinden het zielig dat als er uitheemse studenten naar Cusco komen en hun ouders meenemen (??), die ouders in een apart hotel moeten. Entonces, het eerste studenten+oudershostal waar ik ooit van heb gehoord is op komst. Verder hebben Sara en Oscar een travel agency aan het Plaza de Armas, en Sara is al 10 keer naar Machu Picchu geweest.

Dan nu mijn eerste indrukken van het huidige Cusco: in de binnenstad is het een drukte en smeerboel van belang, er zijn veel auto´s, maar 90% hiervan zijn taxi´s; heel erg veel taxi´s. Verder zijn er bedelaars en zo vreselijk veel winkeltjes met Incaspullen dat ik na mijn derde koopdag heb besloten even rustig aan te doen, want dreigde alweer uit de hand te lopen. Al kosten Incaspullen hier bijna niks... Verder verkopen ze hier de meest uiteenlopende zaken op straat: van kanten lapjes en skistokken, tot archiefmappen en opblaaspinguins, tot dingen waarvan je eigenlijk niet weet wat het zijn. Ze hebben hier op straat ook karretjes waarin ze onderin kwartels houden, en bovenin hun eitjes verkopen. De politieagenten hier lopen statig over de stoepen en beginnen soms zonder duidelijke aanleiding op hun fluitjes te blazen, waarbij ze vergenoegd en autoritair rondkijken. En behalve de cocathee tegen de hoogteziekte (waarvan ik de eerste drie dagen een halve liter per dag dronk) worden bijna alle dranken in Peru gemaakt van een zwart soort maïs. Het openbaar vervoer hier is prachtig: je gaat op een willekeurige plek langs de weg staan waar je bus langskomt, steekt je hand uit als je bus verschijnt, en probeert je daarna tussen de mensen in te wurmen. Als er geen zitplaatsen meer zijn, wat snel gebeurt aangezien de bussen hier geen bussen maar minivans zijn, van die bestelwagens met achterin 13 zitplaatsen, betekent het dat je minstens 10 minuten tegen het plafond gebogen moet staan, wat soms eng is als je niet veel houvast hebt, omdat de busjes hier met 80 km/u langs de andere busjes en taxi´s scheuren. Maar gelukkig kost een busreis hier maar 12 eurocent.

Ik heb al twee lesdagen aan de Spaanse school achter de rug, die zich bevindt aan Calle Suecia, de straat allicht waarover 500 geleden de laatste Inca, Manco Capac, met zijn mannen naar het fort Saqsaywamán vluchtte om aldaar de Spaanse conquistadors bijna te verslaan. Maar uiteindelijk wisten de 50 Spaanse cavaleristen de duizenden inheemse indianen te vermorzelen, die niets tegen de paardentanks konden beginnen. Saqsaywamán is Quechua voor ´verzadigde condor´, omdat na de slag bij Saqsaywamán de grond bezaait was met indianenlijken. En als aandenken aan die ramp staan er nu zes condors op de Cusqueniaanse vlag. Het is speciaal te bedenken dat dit soort geschiedenissen zich onder mijn voeten hebben afgespeeld. De Spaanse lessen verlopen overigens goed. Volgende week ga ik een week Spaans volgen in Taray, een dorp ergens in de Sacred Valley. Tot nu toe tot hier.

  • 16 September 2009 - 15:13

    Margot:

    Raar, die pinguins hadden ze in Mali niet.

  • 16 September 2009 - 20:44

    Corinne:

    Ah.. zucht! bussen die voor je stoppen als je naar ze zwaait en minivans, ik mis dat continent! doe ze maar de groeten daar en als je nog iets leuks wil leren moet je eens vragen naar de mythe van Quetzalcoatl en hoe die ervoor heeft gezorgd dat de spaanse jaarden het maar makkelijk hadden toen ze het continent kwamen binnenvallen. liefs! besos

  • 17 September 2009 - 03:26

    Marlene Dessens:

    hoi stef, leuk wat van je te horen, fijn dat je goed bent aangekomen en het gezin waar je bent leuk is. Hier in Holland alles ok. FF tussendoor wel handig als je even je rekening nummer doorgeeft anders kan ik geen geld overmaken weet je wel. Je meoeder belde gelijk nadat ze je had gebracht op helemaal in tranen omdat je weg was. Kun je nagaan als Frans aan d'r stutten trekt voor 3 maanden hang ik de vlag uit. Kon haar wel begrijpen hoor,beetje moeilijk als je zo'n band hebten het is de eerste keer om je kuiken los te laten. Maar jij red jewel neem ik aan. Zorg er wel voor niet met foute meneren mee te gaan. Je weet wel die met die geweren en gepimte rotjes(lees granaten of zo)Nou goed tot de volgende mail maar weer want ik ben behoorlijk melig in die n8 nog 1 nacht en dan weer een tijdje vrij dan ga ik naar je ma want die zit weer te klooien met Paul en werk en huis te koop weet ik veel hoop gedoe weer. Dikke kus van Marleen en Fransje.

  • 17 September 2009 - 17:48

    Joyce:

    He lieve Stef,
    Wat een prachtig verhaal. de busjes doen me denken aan de busjes in Indonesië waar ze je ook met onstelbaar veel mensen en soms ook kippen in konden proppen.
    Ik hoor dat je je kamer deelt met Margot en Simone. Wie zijn dat? Dat heb je nog niet vermeld. En hoe is dat om zo boven op elkaars lip te leven.
    Hoe was de cocathee? Heb je die gedronken omdat je last had van de hoogte of om te kijken of je er lekker high van kon worden. En heb je al gebakken hamster gegeten?
    Leuk die verhalen over de Peruviaanse geschiedenis, ik neem aan dat je gastouders daar alles over weten als ze een travel agency hebben en w.s. kunnen ze je ook goed helpen tegen de tijd dat je wilt gaan reizen. Fijn ook dat ze zo lief zijn want het is toch altijd wel wennen in zo'n andere cultuur.
    Nou ik blijf uitkijken naar je verhalen en evt. foto's ?
    Liefs mama

  • 17 September 2009 - 23:45

    Stephanie Heckman:

    Rectificatie: Nee mama, margot en simone zijn die vriendinnen in nederland, weet je wel. Ze dachten dat ik in peru misschien geen bed zou hebben maar ik heb er dus twee, voor mezelf. Foto´s komen op deze site als ik genoeg mooie heb.

  • 19 September 2009 - 09:35

    Ernestine:

    nou zeg, heet je stukje cocathee en incalijken en dan gaat hiet niet een over incalijken, dissapointed;) he maar blij dat het je goed af gaat, lots of love from london:)

  • 28 September 2009 - 00:51

    Roos:


    Haai lieve dappere meid!

    Wat heerlijk dat je t zo naar je zin hebt! Wens je een hele goede tijd en geniet van al t moois dat Peru (jou!) te bieden heeft!

    Knuffel, roosje x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

El Viaje de la Vaina

Recente Reisverslagen:

27 November 2009

Ode aan de Altiplano

25 November 2009

Salkantay - Macchu Pichu

13 November 2009

Cusco - Puno - Arequipa - Cusco

06 November 2009

La Vida Nocturna

22 Oktober 2009

¡Back from the Bush!
Stephanie

Actief sinds 27 Aug. 2009
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 22649

Voorgaande reizen:

10 September 2009 - 01 December 2009

El Viaje de la Vaina

Landen bezocht: